onsdag den 30. marts 2011

Øvelse i fokusgruppeinterview

Vi har observeret et interview af 3 medstuderende, hvor emnet var "læreplaner i dagtilbuddet". De 3 studerende havde hver sin rolle: respondent, moderator og moderator-medhjælper. Spørgsmål vedr. læreplaner i dagtilbud:

  1. Hvordan har du oplevet at læreplanerne anvendes i dagtilbuddet?
  2. Hvad er det positive og mindre positive ved kravet om læreplaner?
  3. Hvordan kan dagtilbuddet arbejde med læreplaner - hvilke ideer har du?

Efter interviewet:

  • Hvordan oplevedes fokusgruppeinterviewet?

Vi oplevede fokusgruppeinterviewet som meget åbent, da dialogen mellem deltagerne var rigtig afvekslende. Interviewet gav gode muligheder for udveksling af informationer, da fokusset var lagt på respondentens praksis erfaringer.

  • Hvordan var diskussionslysten? Kom alle til orde med deres erfaringer om emnet?

Diskussionslysten var tilstede, men respondent kunne ikke debattere emnet med andre deltagende respondenter, da interviewet foregik med blot en.

  • Hvordan var stemning, engagement, verbal/nonverbal kropssprog?

De medvirkende studerende besidder en rigtig positiv stemningen, da både respondenten, moderator og moderator-medhjælper havde valgt at benytte sig af metoden: det kvalitative interview. Kropssproget var åbent, og det virkede godt ift. respondenten.

  • Hvilke forbedringer skal I huske til næste gang?

Det er vigtigt, at man øver sig i at kunne opstille et interview, læse sine spørgsmål igennem og have afprøvet sin metode inden det endelige interview.

  • Hvordan vurderer i metoden - er den svær, nem, god dårlig osv.?

I dette tilfælde var det kvalitative interview en god løsning, da de medvirkende personer havde mulighed for at se hinanden (kropssprog) og der kunne stilles yderligere spørgsmål, der kunne opstå spontant. Der var mulighed for, at der kunne opstå kemi imellem de medvirkende.

/Camilla, Rikke & Tina

Ingen kommentarer: